Pro časopis Svědomí/Conscience 6/2015

Politika ve stylu retro

  17. listopadu je co slavit, řekl Vladimír Hučín časopisu Respekt; Konzervativnímu listí dodal, že oproti bývalému komunistickému režimu tady máme demokracii. Zejména Karel Schwarzenberg však připomněl, že je tu rozdíl mezi demokracií očekávanou a reálnou.

  O kvótách, nahrazujících svobodné rozhodnutí a přidělujících migranty po EU, je podle slov Schwarzenberga v Lidových novinách 21.10.2015 už rozhodnuto, neb EU je demokratické společenství a tak bychom všichni měli respektovat většinové rozhodnutí. Jako Schwarzenberg smýšlel i bolševik, také považoval rozhodnutí centra za definitivní a říkal tomu nejvyšší forma demokracie. (rof)

  Podle právníka prof. Vojtěcha Cepla vláda většiny je primitivní demokracií; proto vláda většiny musí být korigována vládou práva. Podle politologa doc. P. Robejška se žitá demokracie neřídí rozhodnutím většiny, ale „se snaží vládnout ve prospěch co největší části společnosti.“ Podle sociologa I. Možného nepřijaté návrhy nemizí v propadlišti dějin a většinové rozhodnutí nemusí být definitivní, vývoj si může vyžádat nové posouzení.

  V Lidových novinách 21.10.15 se Schwarzenberg vyslovil i k autoritářství nového předsedy TOP 09 M. Kalouska: „Když jste vůdcem strany, musíte ji pevně vést. Dokud je demokraticky zvolen, pak je to v pořádku.“ Straníkům Schwarzenberg řekl „a teď se všichni seřaďte za Mirkem Kalouskem“. V jiných formách demokracie není v čele vůdce, ale první mezi rovnými. Jako Schwarzenberg smýšlel Ital Mussolini - když je jednou lidem vystrčen dopředu, může jako vůdce vše. (rof)

  I podle politologa P. Robejška povinností „elit“ je respektovat, že jsou velmi omylné, a mají tudíž být pouze vykladači světa, nikoli určovat, jak má vypadat. Mají pomáhat společenské diskusi, vytváření názorů, formulování odpovědí a usnadňovat moderování procesu, v němž celá společnost hledá řešení, které bude nakonec přijato.

  K. Schwarzenberg řekl v bavorském Schirndingu na demonstraci na podporu masové migrace: Češi a Němci spolu bojují za demokracii a pokrok a pomalu vzniká to, co různí politici u nás popírají. Pomalu vzniká evropský lid, kde není tak zajímavé, kdo je Čech a kdo je Němec, ale jaká máme stanoviska."  Jako Schwarzenberg smýšlel i bolševik, v rámci „pokroku“ vychovával „správně smýšlejícího“ sovětského člověka.

  Už nám řekl ministr spravedlnosti (7.4.2004, Právo), že stát si může dělat se svými občany co chce. Renomovaný historik tvrdil (29.4.2004, Hospodář.noviny), že v moři primitivní zaostalosti jsme my, Evropané, výkvětem a předvojem. Z dosud řečeného soudím, že zde je autoritativní demokracie a vládci věří v „naši“ nadřazenost. Podobně charakterizoval Ital Mussolini fašismus. Protože většina dnes spojuje pojmy fašismus, nacismus, především se symboly a pohyby rukou, může považovat fašistické způsoby za ryzí demokracii. (rof)

  Budování nového řádu na troskách „starého“ světa národních komunit, se nezdá prof. Františku Koukolíkovi: Čím méně budou národy autonomní, což nevylučuje kooperaci, tím snáze převezmou svět vlastníci korporací. (F.Koukolík: Češi. Proč jsme kdo jsme – a jak dál?)

  „Fašisté potřebují démonizovaného nepřítele, proti němuž pak mohou mobilizovat své stoupence…“, píše Robert O. Paxton v Anatomii fašismu (ve vyd. 2007 na str. 46). Nepřítelem nemusí být jen lidé, dnes se mobilizuje i proti „globálnímu oteplování“.

  V letech 2030–2040 klesne sluneční aktivita a lidstvo zřejmě čeká nová malá doba ledová, varovali vědci z Newcastlu. V Paříži politici světa naopak varují před globálním oteplením a chystají závazky, jak lid snížením emisí zlepší ovzduší. Mezitím ničí ovzduší obrovské požáry. V Indonésii vypalovali pralesy, aby získali nová pole, a požáry na rozloze odpovídající třetině ČR dusí čtvrt miliardy lidí i okolní státy. (rof)

  Arcibiskup kardinál D. Duka sloužil 20.11.2015 v Lánech bohoslužbu za zlepšení prezidentova zdraví, za to, aby s rozmyslem reprezentoval stát a posiloval svornost společnosti, za národ, spravedlnost a mír. Přední katolický intelektuál a profesor Univerzity Karlovy přesto prohlásil, že se pro tento čin stydí za svého kardinála. Šlo o čin hodný studu? Nebo zde spíše zřetelně vychází najevo, co pozorujeme již delší čas, totiž že existuje část intelektuálních a duchovních „elit“, k nimž Martin C. Putna bezpochyby patří, která stále podrážděněji reaguje na každý hlas směřující proti jejím představám o společenském uspořádání? A že to, žel, nalézá odezvu a porozumění u části medií. (St. Křeček, zástupce ombudsmanky)

  Pro putnovce je démonem Rusko všeobecně a Putin zvláště, ruská „pátá kolona“ zemanismus, ruští špioni a ruské weby, světlou alternativou pak natoidní „transatlantida“, třepotání ukrajinských vlajek a Bushův ideologický bombometčík Václav Havel, kosmická morální autorita. Do trapnosti islamofobů zde mnoho nezbývá, soudí M. Herkdla.

  Do listopadu 1989 našinci směli říkat jen to, co ti nahoře považovali za přípustné. Pak mohli svobodně říkat cokoli, i nadávat – komunistům, že jsou svině a měli by viset; prezidentovi, že je prase a hovado. Pro někoho to byly projevy nenávisti, ale byl to výraz svobody! Václav Havel zastavil stíhání za nadávky sobě, a byl i proti „nemluvení s komunisty“ – skoncovat s vylučováním části společnosti, to by byla kvalitativní změna oproti minulému režimu. Tak jsme tomu rozuměli ještě v polovině devadesátých let. (rof, na Neviditelném psu Viktor Lošťák, pro PrvníZprávy.cz Jan Schneider)

  Dnes, o 20 let později, ožívají aktivisté, pro něž svoboda nemá žádnou hodnotu. Jejich cílem není tyranii neomezené moci zničit, ale zavést; stát se novou „elitou“ diktující zbytku společnosti, co smí a nesmí říkat. To je smyslem snah o „kultivaci veřejného prostoru“, o „ochranu menšin“ a pod. Vše, co sami říkají o svých motivech, je čirá lež. (Viktor Lošťák, Neviditelný pes)

  I já jsem nedávno dostal pozvánku na demonstraci proti nenávisti. Prý proti „nenávisti“ v projevech lidí, kteří na své demonstraci ještě neotevřeli ústa. Zatímco v 90tých letech jsem býval svědkem pouliční diskuse lidí opačných názorů, dnes aktivisté už zase vyhlašují předem připravené rozsudky postihující démonizovaného nepřítele. (rof)

  Prý proti nenávisti je zaměřena i kampaň Rady Evropy „Mladí proti nenávisti online“. Má zvýšit angažovanost mládeže, která má nasazovat náhubek bližním pod heslem „žít, učit se a jednat pro lidská práva“. (protinenavisti.cz)

  Exministr vnitra a místopředseda ODS Ivan Langer napsal na Facebooku, že by chtěl být „prezidentem zeměkoule“. V oblasti lidských práv by chránil nedotknutelnost soukromí. „Vzýval by princip ‚check and balances‘ a kopal do koulí novodobé jakobíny.“ (Parl.Listy)

  Nedejme si vzít svobodu mluvit o všem, o čem se nám zachce, ať už se to někomu líbí nebo ne. Svobodu nelze vyměnit za bezpečí, svobodu nelze vyměnit za nic. Nenechme si namluvit, že ztrátou svobody vstoupíme z temného věku nenávisti do světlé budoucnosti, v níž se všichni milují. Bude to právě naopak. HateFree přináší úplně stejnou zářnou budoucnost, úplně stejné světlé zítřky, jako přinášeli svazáci v padesátých letech nebo normalizační komunisté po roce 1968. Jsou to světlé zítřky diktatury. (V. Lošťák, Neviditelný pes)

  U nás skoro nikdo nevěděl, o čem vědělo Rusko. Že třeba v Kazani, v Baškírii, v Tatarstánu se našli muslimové, kteří uřezávali hlavy pravoslavným popům. Situace byla děsivá a Putin se snažil nějak najít vstřícnost k muslimům, proto vznikla v samotné Moskvě jedna z největších mešit na světě, kam se chodí takových 200 tisíc muslimů modlit. (Jan Petránek, ČRo2)

  Pokračují i boje čínské armády s islamistickými ujgurskými teroristy v provincii Si´tiang, připomněla T. Spencerová na literarky.cz.

  V pátek 13.11.2015 vraždili v Paříži především francouzští občané ze severu Paříže a Belgičané z Bruselu. Prezident Hollande však oznámil válku s Islámským státem. Podle Petra Robejška tedy válku se skupinami, které nelze jednoduše lokalizovat a tudíž s nimi i bojovat. S nepřítelem, který nezná slitování a považuje bitvu za dobojovanou až poté, co všichni jeho nepřátelé jsou porobeni nebo mrtví.

  Dosud i francouzská konzulka v jihozápadním Turecku pronajímala jachty pro uprchlíky, aby si pluli na řecké ostrovy. Podle amerického politologa Patricka Buchanana my vedeme válku proto, aby byla dlouhá a zhodnotily se prodeje zbraní. To je nepřípustné, říká Jan Petránek.

  Podle politologa Petra Robejška je třeba okamžitě uzavřít hranice a opravdu zničit infrastrukturu pašeráků lidí. Bezpečnostní analytik Jan Schneider připomněl, že terorismu je záhodno předcházet, a citoval izraelského bezpečnostního experta, že jediným řešením je poprat se s extremisty a teroristy o duše „našich“ muslimů.

  Zatímco Izraelci se nyní na svou obranu houfně individuálně ozbrojují, Evropská komise navrhla omezit svým občanům legální prodej a držení zbraní. Podobně jako nacisté a bolševici chce i Komise přísnou kontrolu zbraní a změnu liberálního přístupu k jejich držení, který existoval za Rakouska-Uherska, První republiky a po Sametu. (T. Vaněk, PravyProstor)

  Hollande řeší situaci vyhlášením výjimečného stavu, který je využíván k zásahům proti lidem, kteří nemají nic společného s terorismem. Např. proti dvacítce ekologických aktivistů.

  Německá kancléřka Merkel před časem pozvala všechny „Syřany“ bez rozdílu stylem „my to zvládneme“, a teď nabízí tři miliardy eur Turecku, aby pomohlo zastavit uprchlickou vlnu, připomněl Petr Hannig ze Strany zdravého rozumu.

  V německém Pasově (Passau) soud neodsoudil převaděče chyceného při činu k nepodmíněnému trestu odnětí svobody. Podle Welt am Sonntag soudce uznal obhajobu, že obviněný nedělá nic, co by neschvalovala a dokonce nepodporovala oficiálně německá vláda. Zločin, ze kterého byl obviněn, byl vlastně oficiální politikou německé vlády. Merkel se i na Západě chová, jak ji ve východním Německu naučila bolševická SED, Jednotná socialistická strana. Že vůle bossů je nad pravidla a zákony, ty není třeba respektovat. (PravyProstor)

  Podle publicisty Bohumila Doležala je současná politická situace neradostná. Česká společnost je součástí demokratické Evropy i západního společenství demokratických států i proto, že kdysi v raném středověku vznikla a dlouho byla budována na křesťanských základech. Dnešní česká společnost, a bohužel se zdá, že ani ta evropská a západní, nemá naproti tomu základy žádné. Zbyly tu jakési obludně deformované trosky lepší minulosti: multikulturalismus, politická korektnost, kýčovitá ideologie Pravdy a Lásky (netýká se zdaleka jen Václava Havla a České republiky). Heslo zní: Yes, we can! Je zapotřebí dělat něco pro její obrodu.

  Podle Maxe Kašparů, spisovatele, psychiatra a premonstrátského diákona nepůsobí v této zemi tajemné abstraktní -ismy, ale hlavně tři silně zhoubné choroby: Ztráta studu, rozvoj společnosti bez respektování přirozených společenských norem a z obou předchozích plynoucí pocit tíživé bezmoci. (z knihy „Země beze studu")

  Přes kampaně „proti nenávisti“ jsou na internetu slova připisovaná V. Klausovi mladšímu: „Nenávidím lidi, kteří vyhrožují, že zotročí naše ženy, zničí naše města a naši kulturu a nás pozabíjejí. Nenávidím jejich přesvědčení, a pokud je to náboženství, pak nenávidím takové náboženství. Podněcuji k této nenávisti, protože zlu by se lidé měli postavit, což bez negativních emocí nejde. Nenávidím všechny jejich české pomahače, omlouvače a jejich užitečné idioty. Nenávidím všechny kádrováky, kteří každou chvíli sepisují články nebo petice, kdo by měl být vyhozen z veřejného prostoru, propuštěn, kdo by měl mlčet a nevyjadřovat se. Pokud je to jejich přesvědčení, pak nenávidím takové přesvědčení. Nenávidím hlupáky, zejména vzdělané hlupáky. Nenávidím všechny, kteří přísahají na demokracii, jen pokud zrovna vyhrává jejich kandidát.“ (PravyProstor)

Z médií za pomoci Ladislava Svobody vybral a trochu glosoval František Rozhoň (rof), 6.12.2015

 zpět na hlavní stranu               zpět na archiv aktualit