Obrana národa, 1/2002, z domova

Domácí podniky

Nová naděje projektu L 610

Projekt letounu L 610 z osmdesátých let by mohl uspět na současných světových trzích, přestože byl v době svého vzniku orientován na Rusko. Dle názoru některých odborníků patří tento letoun k tomu nejlepšímu, co u nás v leteckém průmyslu vzniklo. Vzhledem ke své konstrukci, která umožňuje přistání kdekoliv,  jsou hodnoceny šance na prodej letounu jako vysoké. Toto je názor pana Libora Sosky, jež je předsedou představenstva Leteckých závodů. Tato firma chce koupit projekt z konkursní podstaty kunovického Letu. Jedním ze zájemců má být i slovenská společnost HTC Holding.

O osudu stroje se bude jednat na zasedání věřitelského výboru. V současné době je prototyp letounu v USA, kam ho dostal dřívější majitel Letu, firma Ayres Corporation, a to ještě před prohlášením konkursu. Soska připouští, že dokončení L 610 bude finančně náročné, přičemž stroj ještě není certifikován a do vzduchu proto nemůže. Náklady dosáhnou od 650 miliónů u původní verze až po 2,5 miliardy u verze se zvýšenou zadní partií trupu.

Stroj má velkou šanci u vojenských odběratelů. Finální cena by totiž mohla pohybovat přibližně na polovině konkurenčních letadel a podstatně nižší budou i provozní náklady. Konkurenty základní verze jsou dnes jen dva stroje, a to francouzsko-italské ATR a kanadský DHC8. Prodloužená verze by mohla nahradit letouny řady An-26,30,32, DeHavilland Bufallo či CASA 235. Například starší letouny An-26 používá česká armáda od první poloviny osmdesátých let a jejich životnost pomalu končí.

Osvědčené L-610 s odolnou konstrukcí, která vychází z typové řady L-410, používají české ozbrojené síly již dlouhou řadu let. Stroje byly nasazeny i v operacích na Balkáně. Zatímco An-26 má dolet pouze šest set kilometrů, u L 610 je to více než čtyřnásobek. Pokud projekt bude realizován a nedojde k výrazným změnám, tak by se na výrobě L 610 mělo podílet velké množství tuzemských dodavatelů. To by znamenalo výrazné rozhýbání tuzemského leteckého průmyslu, jež od roku 1989 vyvinul a vyrobil pouze tři nové typy letounů. Jde o vojenský bitevník L-159 a dopravní stroj Ae-270 ze společnosti Aero Vodochody a Raven od firmy Evektor-Aerotechnik. Největší domácí zbrojovka očekává, že letos uzavře první kontrakty na dvoumístné L-159, které mají větší šanci na export než jednomístné verze tohoto letounu.

Petr Valeš

zpět na hlavní stranu                                                    přehled článků z Obrany národa